Anul
acesta Mercedes aniverseaza cateva inovatii si debuturi in domeniul
sigurantei, asa ca germanii vin cu cateva solutii experimentale destul
de neobisnuite. Mercedes a realizat si un concept care inglobeaza toate
aceste tehnologii, pe baza actualului S-Klasse, versiunea S 400 Hybrid. Modelul se numeste ESF 2009 si toate sistemele de siguranta pe care le inglobeaza sunt functionale.
Airbag-ul pentru... franare
Inca
de la inceputurile automobilului modern, franarea se bazeaza pe
frecarea dintre pneuri si suprafata de rulare. Practic, de aderenta
pneurilor si de puterea sistemului de franare depinde eficienta
opririi unei masini, fie ea de serie sau de curse. Sigur nu ne referim
aici la frana aerodinamica a lui Mercedes SLR sau Bugatti Veyron, sau
la parasutele cu care sunt oprite dragsterele.
Ce a imaginat
Mercedes pare simplu la prima vedere - marirea suprafetei de frecare, a
suprafetei de contact dintre masina si asfalt. Din punct de vedere al
realizarii practice, germanii au pus la punct un.. airbag. Conceptul
ESF 2009 dipune de un airbag special (numit braking bag), amplasat sub
masina. Cand impactul este aproape (asta decid senzorii celorlalte
sisteme de siguranta) airbag-ul este declansat sub masina. Partea
care intra in contact cu asfaltul, una speciala, rezistenta, ajuta
semnificativ la franare, dar si la stabilizarea masinii, in cazul unui
inceput de derapaj. Sistemul nu este gata pentru productia de serie,
dar functioneaza la nivel experimental.
Centuri de siguranta cu airbag
O
alta inovatie consta in dotarea centurilor de siguranta cu airbag-uri.
Este vorba de niste centuri speciale, formate din doua straturi, care
se pot umfla, asemenea unui airbag. In cazul unui impact, centurile de
siguranta, chiar si cele mai moderne (cu pretensionare si limitatoare
de greutate) supun pieptul unor forte foarte mari, in functie de
deceleratia masinii. Centurile cu airbag (beltbag) au insa
capacitatea sa isi mareasca latimea (cand sunt umflate asemenea unui
airbag) la impact, asa ca presiunea asupra corpului este distribuita pe
o suprafata mai mare, micsorandu-se astfel riscul cedarii
coastelor, in special la pasagerii mai in varsta. Beltbag-ul este o
solutie pe care cei de la Mercedes o vor aplica pe masinile de serie in
viitorul nu foarte indepartat.
Pre-Safe - Protectie pentru torace
Germanii au extins functiile sistemului Pre-Safe in cazul unui impact cu Pre-Safe Pulse. Acest sistem recunoaste impactul si foloseste pernele de aer din lateralele scaunului pentru a impinge spatele ocupantului catre interiorul masinii, departandu-l astfel de zona de impact lateral. Sistemul protejeaza in acest fel toracele, presiunea asupra acestuia find redusa cu o treime.
Printre inovatiile prezente la bordul prototipului ESF 2009 figureaza si barele de rigidizare expandabile.
Acestea sunt formate din mai multe straturi de metal comprimate. In
cazul unui impact, un generator produce intre straturile de metal o
presiune de 10, pana la 20 de bari, barele expandeaza si creste astfel
protectia oferita celor din habitaclu.
Cei de la Mercedes propun si airbag-ul plasat intre ocupantiilor locurilor din spate, pentru a evita lovirea intre ei in cazul unui accident. Toate aceste inovatii, dar si altele, le puteti vedea in clipul video de mai jos.